اصلاح کنتراست تصاویر دیجیتال با ماسک کنتراست

روش ماسک کنتراست (contrast masking) که دراین مقاله برای تصحیح و ملایم کردن کنتراست عکسهای پر کنتراست توضیح داده می شود سالها در تاریک خانه چاپ عکسهای نگاتیوی مورد استفاده قرار می گرفت، هر چند در تاریکخانه اجرای آن سخت و ملالت آور بود. ولی استفاده از این تکنیک در دنیای دیجیتال، لذت بخش و بسیار ساده و در عین حال بسیار موثر می باشد.

figure1

عکس ۱- عکس اولیه بدون هیچ گونه تصحیح

عکس بالا یک عکس از منظره برفی را نشان می دهد که دارای کنتراست بسیار زیادی می باشد و بین مناطق برفی و سایه ها و درخت ها، حداکثر پهنای اختلاف نوری ممکن وجود دارد (محدوده دینامیکی وسیع). برای گرفتن چنین عکسی، برای پرهیز از اوراکسپوز شدن نواحی برفی و از دست رفتن بافت برف، مجبوریم از شاتر سریع‌تر یا دیافراگم بسته‌تر استفاده نماییم. ولی چاپ چنین عکسی باعث تیره دیده شدن سایه ها و عدم مشاهده جزئیات دراین نواحی می شود که به زیبایی عکس لطمه می زند. با روشی که در این مقاله تشریح می شود، با هم مراحل تصحیح این مشکل را خواهیم دید.

figure2

عکس ۲- تصحیح با Level و Curve فتوشاپ

figure3 (1)

عکس ۳- تصحیح با Contrast Masking

عکسهای فوق کل داستان را بصورت کامل بیان می کنند. اولین عکس، عکس اصلی بدون ویرایش است. در عکس دوم از تصحیحات استاندارد فتوشاپ مانند Level یا Curve استفاده شده است. عکس سوم نتیجه کار را بعداز ماسک کنتراست نشان می دهد. همانگونه که در عکس آخر دیده می شود، ضمن روشن شدن نواحی تیره، نه تنها بافت برف از دست نرفته است، بلکه یک سری از مناطق اوراکسپوز شده در عکس اصلی نیز بازیابی شده است. 
با این روش می‌توان به سادگی نواحی بسیار روشن و پر نور تصویر را تا حد قابل کنترلی پایین آورد، و ضمنا نواحی تاریک را بدون ایجاد مشکلی برای اشباع رنگها روشنتر نمود. ببینیم چگونه می توان این کار را انجام داد.

چگونه یک ماسک کنتراست ایجاد کنیم. 
ماسک کنتراست مانند قرص سرماخوردگی است – که حال عمومی شما را خوب می کند. از این تکنیک برای اصلاح مناطقی که با نور زیاد اوراکسپوز شده و نیز برای روشن کردن نواحی سایه می توان استفاده نمود. این روش می تواند هر دو کار را در یک زمان یا به انتخاب شما یکی از دو کار را انجام دهد.

گام ۱ 
ابتدا عکس را در فتوشاپ باز نموده و با منوی layer/Duplicate Layer از آن یک لایه جدید ایجاد نمایید و نام آن را Contrast Mask بگذارید. اگر قبلا از لایه یا لایه های تنظیمی استفاده نموده اید، لایه ماسک کنتراست را به بالاترین سطح انتقال دهید. نگران از دست دادن تنظیمات لایه های تنظیمی نباشید، به زودی آنها را باز خواهید یافت.

image005

image006

گام ۲ 
لایه ماسک کنتراست را انتخاب نموده و از گزینه Image/Adjust/Desaturate استفاده نمایید. اکنون در این لایه عکسی تک رنگ و سیاه سفید داریم و همه چیز زیر آن است.

گام ۳ 
اکنون از گزینه Image/Adjust/Invert استفاده نمایید. با این دستور لایه ماسکبصورت نگاتیو در می آید. کمی فکر نمایید که چه اتفاقی دارد می افتد. هر چیزی که درعکس اصلی تیره بود روشن شده و هر چه روشن بود تیره شده است. این موضوع دقیقا همان چیزی است که به ما در تصحیح مشکل عکس کمک می نماید.

گام ۴ 
مشخصه Blending لایه را از بالای بخش Layer Palette از Normal به Overlay تغییر دهید. یا روی لایه دو بار کلیک نموده و در پنجره Layer Option، در بخش Blending این کار را انجام دهید.

image008

اکنون ممکن است تصویر اندکی عجیب و غری به نظر برسد. کمی صبر نمایید. چیزی تا پایان کار نمانده است.

گام ۵ 
اکنون برای اینکه لایه جدید بر روی جزئیات عکس اصلی اثر بد نگذارد باید آن را بلور نماییم. این کار را با گزینه Filter/Blur/Gaussian Blur و معمولا با انتخاب عددی بین ۱۰ تا ۳۰ برای آن انجام می‌دهیم. با تغییر دادن این عدد باید بهترین حالت را برای عکس خود پیدا نمایید. 
برای تنظیم میزان تاثیر این افکت بر روی عکس می توانید با استفاده از بخش Opacity میزان تاثیر دلخواه این اثر را برای عکستان تنظیم نمایید. ضمنا می توانید با ایجاد یک لایه تنظیمی، تنظیمات دیگری را که نیاز دارید بر روی عکستان انجام دهید.

image010

مثلا می توان با ایجاد یک Curve Adjustment Layer سایه ها را باز هم روشنتر نمود. 
یک کار دیگر که می توان در این لایه ماسک انجام داد این است که با استفادهاز ابزارهای ماسک موجود در فتوشاپ، بخشهای دلخواهی از روشنایی یا تاریکی یا طبق رنگی خاص را ماسک نمود تا اثر ماسک کنتراست را در نواحی مختلف تصویر به دلخواه کنترل نمود. 
در فتوشاپ فرصت بی پایانی برای تجربه کردن وجود دارد. امیدوارم که بتوانید از این روش بخوبی برای تصحیح عکسهایتان استفاده نمایید. ضمنا خوشحال خواهیم شد که دربخش مربوط به این مقاله در فروم سایت، نتیجه تجربیات خود را برای استفاده دیگران بیان نمایید. یکی از عواملی که در ماسک کنتراست بسیار تاثیر گذار است، میزان اعمال بلور بر روی لایه نگاتیو است که این بخش را به فروم و علاقمندان وامی‌گذاریم تا با بیان و نمایش تجربه خود از اثر مقادیر مختلف بلور، این بحث را در فروم تکمیل نمایند.

 

ارسال دیدگاه

ترجمه توسط تمپــــ‌ها