رونمایی از دوربین حرفه‌ای D۴s شرکت نیکون

400x393x1200-1,5B2c3691c8ef638ace5be9febe3506048f,5D.jpg.pagespeed.ic.pfZaHvJvbc

 

دو سال از تولید حرفه‌ای‌ترین دوربین نیکون یعنی مدل D4 می‌گذرد که جانشین جدید از راه می‌رسد. در حالی که دوربین قبلی در طول زمان سپری شده آزمایش خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است، نیکون تصمیم به بروزرسانی این دوربین می‌گیرد. دوربین جدید D4s است که در ظاهر چندان تفاوتی با دوربین قبلی خود نکرده است. اما بیشتر تغییرات درون بدونه آلیاژ منیزمی دوربین اتفاق افتاده است.

بزرگ‌ترین تغییراتی که در D۴s نسبت به دوربین قبلی رخ داده، حساسیت وسیع‌تر (اکنون تا ۴۰۹۶۰۰)، مشخصه فوکوس خودکار در یک ناحیه گروهی و اندکی سرعت عکاسی بیشتر است. همچنین نیکون زمان تاریک ماندن منظره‌یاب را کمتر کرده، در عکاسی زمانی توالی زمانی را کمتر کرده و ثبت ویدیوی ۱۰۸۰/۶۰p را اضافه کرده است. علاقمندان به فیلمبرداری نیز می‌توانند از ایزوی خودکار هنگام نوردهی دستی، تنظیم برد و سطح صدا، و توانایی ارسال خروجی فشرده نشدهٔ ویدیو روی درگاه HDMI همزمان با ثبت روی کارت حافظه لذت ببرند.

480x465xback0.jpg.pagespeed.ic.j0ODsfiBYf

 


مشخصات کلیدی:

–    سنسور با طراحی جدید ۱۶ MP فول فریم CMOS
–    پردازنده Expeed 4
– ایزو ۱۰۰-۲۵۶۰۰ (قابل گسترش تا ایزو ۵۰-۴۰۹۶۰۰)
– سیستم فوکوس خودکار ۵۱ نقطه‌ای (مشابه D۴)
– فوکوس خودکار ناحیه‌ای گروهی که امکان ردگیری دقیق‌تر سوژه با خطای کمتر را فراهم می‌کند.
– عکاسی پیوستهٔ ۱۱ فریم در ثانیه همراه با فوکوس و نورسنجی خودکار پیوسته
– سایز فایل RAW کوچک جدید (در حدود ۸ مگاپیکسل)
– ویدیوی ۱۰۸۰/۶۰p برای ۱۰ دقیقه با کیفیت ۴۲ Mbps یا ۲۰ دقیقه با ۲۴Mbps
–  انتقال نرم‌تر (پرش کم‌تر) بین فریم‌ها هنگام عکاسی توالی زمانی یا فیلم
–  دارای شکاف کارت حافظه CF و XQD
– دارای پورت شبکه گیگابیت به اضافه پشتیبانی از انتقال دهنده WT-5A
– گرفتن ۳۰۲۰ عکس در شرایط استاندارد با یکبار شارژ باتری

480x441xtop.jpg.pagespeed.ic._ZP63pUGI5

علاوه بر این مشخصات تغییرات کوچک متعددی نیز در دوربین اتفاق افتاده که با وجود پردازنده Expeed ۴ می‌توان کارهای زیادی با آنها انجام داد. احتمالا بزرگ‌ترین مزیت Expeed ۴ داشتن محدوده ایزو وسیع‌تر است که اکنون تا ۴۰۹۶۰۰ رسیده است. سیستم پردازش نیز سرعت عکاسی متوالی را به ۱۱ فریم در ثانیه رسانده که همراه با فوکوس و نورسنجی خودکار است. و وقتی که از افزایش سرعت صحبت می‌کنیم، آینه این دوربین دارای فاصله حرکتی کم‌تری است، بنابر این زمان تاریک شدن منظره‌یاب دوربین کم‌تر شده است.

در سیستم نورسنجی دوربین تغییراتی ظریفی روی داده، از جمله استفاده از تشخیص چهره برای نورسنجی وقتی از مد OVF استفاده شود. اکنون نورسنجی در حالت نمایش زنده، عکاسی زمانی و فیلم با توالی زمانی دارای پرش کم‌تری است. در عکاسی زمانی می‌توانید تا ۹۹۹۹ عکس در هر سکانس بگیرید. اکنون مشخصه فعال D-Lighting دارای مد جدید High2 شده است که بنابر ادعای نیکون کاملا هنرمندانه به نظر می‌رسد.
از دیگر تغییرات کوچک که قابل ذکر است امکان استفاده از ایزو خودکار هنگام استفاده از نورسنجی دستی است. این مشخصه امکان انتخاب سرعت شاتر و دیافراگم دلخواه را برای کاربر فراهم کرده و دوربین با تنظیم ایزو مناسب نور مورد نیاز را تامین می‌کند. همچنین با استفاده از دکمه تنظیم جبران نوری می‌توانید روشنایی دلخواه را هنگام استفاده از این امکان تنظیم کنید.
مقایسه با D4
در جدول زیر مقایسه سریعی بین مشخصات D4  با D4s که تغییر کرده خواهیم داشت:
480x249xD4_D4s_comp0.jpg.pagespeed.ic.rOiwGZfq3I


سیستم فوکوس خودکار

بزرگ‌ترین خبر در زمینه فوکوس خودکار این است که D4s می‌تواند در بالاترین سرعت عکاسی متوالی دوربین به صورت پیوسته فوکوس خودکار را انجام دهد. در عکاسی پیوسته مقدار تیرگی منظره یاب کم‌تر شده که می‌توان آن را این‌گونه تفسیر کرد که آینه در موقعیتی قرار می‌گیرد که امکان فوکوس خودکار را برای بازه‌ٔ طولانی‌تری فراهم می‌کند. بنابر این شاید حتی افزایش یک فریم سرعت بیشتر در عکاسی متوالی، حاصل طراحی مجدد آینه باشد تا افزایش سرعت بیشتر پردازنده. چیزی که تغییر نکرده خود سنسور فوکوس خودکار است.

چیزی که نیکون ادعا کرده این است که الگوریتم  فوکوس خودکار بهینه سازی شده و عملکرد بهتری دارد. مثالی از این عملکرد بهتر این است که در حالت قفل فوکوس خودکار، با رد شدن اشیا از مقابل سوژه فوکوس شده دوربین کمتر دچار خطا و تغییر ناخواسته نقطه فوکوس می‌شود.

علاوه بر این‌ها مشخصات دیگری اضافه شده است. اکنون در D4s در حالت نقطه فوکوس با چرخاندن دوربین از وضعیت افقی به عمودی، نقطه فوکوس به صورت خودکار به نزدیک‌ترین نقطه متناظر کادر در حالت جدید انتقال می‌یابد تا مثلا در عکاسی پرتره اگر در حالت افقی روی صورت سوژه فوکوس کردیم با چرخاندن دوربین در حالت عمودی، فوکوس همچنان در نقطه‌ای قرار گیرد که روی صورت واقع شده است.

همچنین حالت فوکوس ناحیه‌ای گروهی اضافه شده که کاربر می‌تواند یک گروه پنج‌تایی از نقاط را بجای یک نقطه تکی برای فوکوس تعیین کند. در D4 می‌توان تعداد نقطه‌ای که سیستم فوکوس باید مد نظر قرار دهد را تعیین کرد، اما در سیستم جدید اهمیت وزنی بیشتری به ۴ نقطه‌ٔ نزدیک به نقطه فوکوس می‌دهد و بنابر این در شرایط خاصی مانند سوژه‌های متحرک امکان فرار کردن سوژه از نقطه فوکوس دوربین را کم‌تر می‌کند.

480x450xfront.jpg.pagespeed.ic.RLmKVT9JSU

 

فیلمبرداری

شاید تغییرات اندک این دوربین نسبت به D۴ در مورد امکانات فیلم‌برداری مایه تعجب باشد. تغییر اصلی امکان ثبت فیلم ۱۰۸۰ با نرخ فریم ۶۰p و ۵۰p است و در بقیه موارد تغییر زیادی دیده نمی‌شود. در D۴s می‌توان میزان صدا را تنظیم کرد. همچنین امکان خروجی غیرفشرده روی درگاه HDMI و ثبت همزمان روی کارت حافظه فراهم شده است.

ارسال دیدگاه

ترجمه توسط تمپــــ‌ها