معرفی عکاس: رضا دقتی

«در این سی سال، صد بار بیشتر چشم‌هایم را بستم و فکر کردم که دیگر کار تمام است. اما ترس برادر مرگ است و آدمیزاد فقط یکبار می‌میرد. گمان نمی‌کنم هیچ عکاسی به اندازه‌ی من جنگ دیده باشد» / رضا دقتی

رضا دقتی، فتوژورنالیست ایرانی نشریه نشنال جئوگرافی است که در دنیا او را با نام رضا می‌شناسند.رضا از ۱۴ سالگی عکاسی را خودآموز یادگرفته‌است. وی همچنین از دانشگاه تهران فارغ التحصیل رشته معماری است.

رضا پیش از انقلاب بیشتر به عکاسی معماری مشغول بوده اما با شروع درگیری‌های انقلاب ۱۳۵۷ ایران، وی به عکاسی خبری روی آورد. دقتی از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰، مجموعه ای از تحولات پس از انقلاب تهیه کرد.

چندی بعد او به اروپا مهاجرت کرد. رضا پس از آن به در مجله نیوزویک به‌عنوان خبرنگار بخش خاورمیانه در فاصله سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۷ فعالیت کرد. اولین گزارش رضا برای نشریه نشنال جئوگرافی، در سال ۱۳۷۲ با عنوان “قاهره، قلب خروشان مصر” منتشر شد. در حال حاضر او با این مجله نامدار همکاری می کند و تا کنون بیش از صد کشور را تحت پوشش مطبوعاتی قرار داده است. گزارشهای او بازگو کننده جنگ ها، انقلاب ها و مصائب انسانهاست.

رضا دقتی همواره تصویر را به عنوان وسیله ای برای پیشبرد اهداف انسان دوستانه و مبارزات خود برعلیه استبداد به کار گرفته است. وی در سال ۱۹۹۰، پس از عقب نشینی شوروی از افغانستان، مسئولیت پخش کمکهای جامعه بین الملل را از طرف سازمان ملل متحد پذیرفت و بدنبال این تجربه بنیاد فرهنگی آینا (آیینه) را در سال ۲۰۰۱ در کابل تأسیس کرد. در “بنیاد فرهنگی آیینه” تاکنون صدها تن از دختران و پسران افغان در رشته‌های روزنامه‌نگاری، عکاسی، فیلم برداری وطراحی تحت نظر اودر بالاترین سطح حرفه‌ای آموزش یافته و جذب دنیای کار حرفه‌ای در سطح بین المللی شده‌اند.

موسسه آینه که توسط دقتی اداره می شود با انتشار هشت نشریه از جمله “کابل” معتبرترین نشریه افغانستان، سهم عمده یی در بازار مطبوعات افغانستان دارد. دقتی با راه اندازی یک آژانس عکس و یک ایستگاه رادیویی کار خود را توسعه داده است. از او کتاب احمدشاه مسعود که مشتمل بر ۲۰ سال عکاسی از سردار مشهور افغان است، منتشر شده است. دقتی در افغانستان با احمدشاه مسعود آشنا شد و توانست در سفرهای خود به افغانستان مدت زیادی را با این مبارز کشور افغانستان بگذراند. دقتی پیش از این جایزه “پرینسیپه آستوریاس” که معتبرترین جایزه سالانه بین المللی اسپانیا است را از دست ولیعهد دریافت کرده بود.

روز ۱۳ ماه می ۲۰۰۵، وزارت امور خارجه فرانسه در نامه ای رسمی اعلام کرد که به پاس خدمات رضا دقتی، عکاس و خبرنگار ایرانی برای احیای مطبوعات آزاد، اشاعه آزادی بیان دردنیا، مبارزه برای احیای حقوق کودکان و مبارزه بر علیه استبداد، رئیس جمهور این کشور او را به مقام افتخاری شوالیه ملی لیاقت منسوب و به دریافت نشان شوالیه ملی لیاقت مفتخر کرده است.

مراسم اعطاء مدال ملی لیاقت فرانسه به رضا دقتی از سوی دولت این کشور دوم نوامبر ۲۰۰۵ با حضور رییس و چند تن از سناتورهای مجلس سنای فرانسه، رسانه های خبری، اندیشمندان ایرانی، افغان و فرانسوی برگزار شد. مدال ملی لیاقت فرانسه بالاترین نشان کشور فرانسه است و به کسانی اعطا می شود که در راه اهداف انساندوستانه و اعتلای این فرهنگ تلاش کرده‌اند و رضا دقتی اولین ایرانی است که به دریافت این نشان نایل آمده است.

کتاب جنگ و صلح شامل عکسهای رضا دقتی، در نوامبر ۲۰۰۸ توسط انتشارات انجمن ملی جغرافیا، نشنال جئوگرافی، به زبان‌های انگلیسی و فرانسه در سطح جهان انتشار یافت.

نمایشگاهی از عکس‌های کتاب «جنگ و صلح» رضا دقتی در سالن بزرگ موزه یادبود جنگ جهانی دوم به نمایش در آمده است. در کنار این عکس‌ها، چیدمانی هم از وسایل حرفه‌ای و شخصی او در سفرهای مختلف  قرار گرفته است.
اهمیت موزه یادبود جنگ دوم شهر کان در این است که آخرین نفرات ارتش آلمان نازی در زمان جنگ دوم جهانی در این شهر از نیروهای متفقین شکست خوردند.

ارسال دیدگاه

ترجمه توسط تمپــــ‌ها