آشنایی با تکنیک حرکت عمدی دوربین

591439icm_01[2c3691c8ef638ace5be9febe3506048f]

یکی از جنبه‌های جذاب عکاسی دیجیتال این است که موجب رشد روزافزون تکنیک‌هایی شده است که انجام آنها با دوربین های فیلمی قدری دشوار است. دلیل اصلی آن نیز امکان مشاهده تصاویر بر روی نمایشگر دوربین، پس از ثبت آنها است. هر چند که این یک قابلیت ساده است، اما قابلیتی است که تغییرات عظیمی را در شیوه عکسبرداری برخی عکاسان موجب شده است.
 نمایشگر دوربین این امکان را به شما می‌دهد که ببینید تکنیک مورد نظر شما به درستی اجرا شده است یا خیر تا در صورت لزوم تنظیمات لازم را اعمال نمایید. به همین دلیل تکنیک‌هایی مانند عکسبرداری با نوردهی طولانی، که در گذشته تنها گاهی اوقات توسط عکاسان منظره استفاده می‌شد،  به یک ژانر جدید و شایع تبدیل شده است.

تکنیک دیگری که مقبولیتی عمومی را نیز به دست آورده است، تکنیک حرکت عمدی دوربین  است (که  به نام ICM =Intentional Camera Movement‌ هم شناخته می‌شود) . تکنیک پنینگ، که در واقع نوعی ICM‌ است، سال‌های متمادی استفاده می‌شده است. اما اخیرا شماری از عکاسان خلاق، تکنیک حرکت عمدی دوربین را به شیوه های جدید و جالبی مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

عکاسان ICM
اگر با تکنیک حرکت عمدی دوربین آشنایی ندارید، به شما توصیه می‌کنم نگاهی به آثار عکاسانی که در اجرای این تکنیک خبره هستند داشته باشید. یکی از معروف‌ترین آنها کریس فریل (Chris Friel) – هنرمندی است که در توسعه مرزهای توانمندی تکنیک حرکت عمدی دوربین نقش مهمی داشته است. دوگ چینری (Doug Chinnery) از خبرگان دیگر این تکنیک است.
این روش می‌تواند تصاویری زیبا و لطیف خلق کند. این تکنیک زمانی که خوب از کار درآید بسیار زیباست. در عین حال وقتی نتیجه خوبی به دست ندهد، تنها مانند عکسی است که  در آن دوربین لرزیده است و ارزشی ندارد. برخی نیز می‌گویند تمامی تصاویر ثبت شده با تکنیک حرکت عمدی دوربین، تنها نوعی لرزش دوربین هستند. اگر قصد فراگیری این تکنیک را دارید، این سخنان را فراموش کنید. این شیوه نیز مانند بسیاری از حوزه های عکاسی یک ارتباط ذهنی است و هر کسی آن را نمی‌پسندد.

همانند عکسبرداری با نوردهی طولانی، ایده پشت تکنیک حرکت عمدی دوربین نیز استفاده از سرعت شاتر پایین‌تر به منظور ایجاد محوشدگی در تصویر است. اما تفاوت در این است که در عکسبرداری با نوردهی طولانی از یک سه پایه استفاده می‌کنید، به گونه‌ای که قسمتی از تصویر شارپ باقی می‌ماند. اما در تکنیک حرکت عمدی ، دوربین را عمدا در حین نوردهی حرکت می‌دهید تا همه چیز به صورت محو در آید.

شروع به کار

تکنیک حرکت عمدی دوربین با استفاده از یک دوربین دارای تنظیمات دستی قابل اجراست. این تکنیک در سرعت‌های شاتر از حدود یک چهارم ثانیه تا چهار ثانیه اجرا می‌شود.

icm_02

با پیدا کردن منظره‌ای که مناسب اجرای این تکنیک است شروع کنید. می‌توانید با تماشای آثار عکاسانی که پیشتر از آنها نام برده شد، ایده بگیرید. به نظر می‌رسد مناطق ساحلی مک۰ان های مناسبی باشند. اگر در مناطق غیرساحلی به سر می برید به دنبال جنگل ها، دریاچه ها یا رودخانه ها بگردید. در هر صورت به دنبال چشم اندازی نسبتا ساده و دارای اشکال گرافیکی خاص بگردید (بدین خاطر است که مناظر دریایی، مانند شکل بالا، محل های مناسبی هستند). بهترین زمان برای اجرای این تکنیک، هوای گرگ و میش است. در این هنگام پرتوهای نور زیبایی خاصی دارند و نیز به دلیل کم بودن نور، استفاده از سرعت شاتر پایین آسان است.

icm_03

به طور کلی چند شیوه برای حرکت دادن دوربین وجود دارد که می‌توانید آنها را به کار ببرید. شیوه اول حرکت دوربین از یک سو به سوی دیگر در یک خط مستقیم است. این شیوه برای عکس‌هایی شبیه تصویر بالا، که پس از غروب خورشید در ساحل دریا ثبت شده است، کارایی زیادی دارد.

icm_04

روش‌های دیگر حرکت دوربین شامل حرکت عمودی و یا چرخشی است. همچنین شیوه دیگر حرکت دوربین، حرکتی تصادفی است. دوربین را در هنگام نوردهی به آرامی در جهات مختلف تکان دهید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. در این گونه مواقع، ترکیب بندی ساده تر کمک کننده خواهد بود، بدین معنی که سوژه حتی در صورت محوشدگی هم قابل تشخیص خواهد بود.

اگر زمان نوردهی به قدر کافی طولانی باشد (مثلا حدود چهار ثانیه)، می‌توانید دوربین را در سه ثانیه نخست تقریبا ثابت نگه دارید و در بخش پایانی حرکت دهید. با این شیوه نیز می‌توان نتایج جالبی خلق نمود.

 

نتیجه:

عکس‌های حاصله از این روش عکاسی، حالات مختلفی می‌توانند داشته باشند. حس ابهام در مناظر، کیفیتی انتزاعی و یا حتی نزدیک شدن به نقاشی. در هر حال، نتایج خوب این روش، ارزش تلاش برای رسیدن به آن‌ها را دارد.

7921175668_b5c59ee34a7934815372_b91babb7bb9364390344_1598cf99ab

تجربه

کلید موفقیت، تمرین زیاد و مرور نتایج کار روی نمایشگر دوربینتان است. این کار به شما نشان می‌دهد که تا چه حد در پیاده سازی این تکنیک موفق بوده‌اید و شما می‌توانید بر اساس آن تنظیمات لازم را اعمال نمایید. ممکن است دریابید که نیاز به سرعت شاتر بیشتر (یا کمتر) دارید و یا حرکت دوربین به شکلی دیگر، نتیجه متفاوتی را به دست خواهد داد. به طور مستمر به مرور تصاویر و اعمال تنظیمات لازم بپردازید تا نتایج کارتان بهبود یابد.

4635147227_2fbdfde3b36898346374_1c8f153894IMG_58531

انتظار ثبت تعداد زیادی تصویر ناموفق را داشته باشید. جای نگرانی نیست – اینها فقط سنگ ریزه‌هایی هستند در مسیر دستیابی به نتیجه ای منحصر بفرد. اگر یکصد عکس ثبت می‌کنید ولی تنها یکی از آنها موفقیت آمیز است، نگران نباشید – ماهیت تصادفی بودن تکنیک حرکت عمدی دوربین بدین معنی است که شما همواره تصاویر ناموفق زیادی را ثبت خواهید نمود.

از کجا بدانید که با استفاده از تکنیک حرکت عمدی دوربین عکس خوبی ثبت کرده‌اید؟ این گونه تصاویر شدیدا به ذهنیت بیننده وابسته‌اند. اگر آن را دوست داشتید و تصویری خلق کردید که محیطی را که در آن حضور داشته‌اید به خوبی تداعی می‌کند، این را می‌توان یک موفقیت دانست. دید شما در تشخیص مواردی که موجب ثبت یک تصویر خوب با استفاده از تکنیک حرکت عمدی دوربین می‌شود، با گذشت زمان و استفاده از این تکنیک بهبود خواهد یافت.

 

 

ارسال دیدگاه

ترجمه توسط تمپــــ‌ها